tisdag 6 november 2012

Har idag kollat igenom vad andra gjort under kursen. Imponerad hittade jag fina Ritvas fina SVENSKA instruktionsvideo om Glogster, som ju kunde vara ett spännande verktyg om man arbetar i grundskola eller gymnasium. För mig som jobbar på andra stadiets vuxenutbildning känns det verktyget just nu inte aktuellt. Jag kollade också in Ritvas powerpoint med ljud och det är något jag gärna själv skulle lära mig. Men inte idag.... för jag skall snart åka iväg med min lilla pojke på fotisträning MEN jag har faktiskt installerat Symbaloo som min startsida på datorn. Det var "ganska" lätt. Ett problem som jag dock stötte på var då jag t.ex. ville lägga till utbildningsstyrelsens hemsida som en "app". Jag hittade inte på hur jag kan skriva in egen text i "apparna" så att jag kunde använda sådana sidor som saknar logon. Om någon kan hjälpa mej att klura ut detta skulle jag vara nöjd.
Under andra perioden har jag också övat mig i att skapa doodle kalendrar som är användbara verktyg bl.a. då jag bokar tider med studerande. I torsdag kväll blir det Hangout med Digflick kl 20.00. Det är ungefär så aktiv som jag hunnit vara hittills under period 2.
Pojken i randig mössa är min 8 åriga fotisstjärna.
Nästa lediga stund jag har skall jag använda tiden till att kolla mer på vad andra gjort och sedan välja och vraka ur smörgåsbordet.
Nytt inlägg efter fotisträningen: Nu fick jag det att funka att i Symbaloo skriva ett namn på en logo. Det fanns en ruta att klicka i där det stod " Display the name on the title". Då lyckades man linka vilka adresser som helst! Nu är jag nöjd för idag

2 kommentarer:

  1. Tänk vad mycket du har gjort nu under 2. distanceperioden, fast det är inte äns två veckor sedan vi träffades! Det  är bra, att du har gått runt i andras blogg och fått lära från allt de har gjort. Som jag sade tidigare, det är inte bara vad ni själv experimenterar med, men också allt det som ni kan lära från andra i gruppen.

    En kollega till mig, Merja Alanko-Turunen, har använt Gloggster mycket också i vuxenutbildning. Vår Vespa-grupp gör sina lärarstudier mest i nätet, och har bara 8 kontaktdagar under åren. Under distanceperioderna gör Merja Gloggsters där hon berättar om kommande uppgifter och video lektioner osv. Hon använder videon, sätter upp memos och bilder samt talar alltid en liten sammanfattning. Så i stället för att bara skriva sina instruktioner, använder hon flera medier. Jag tycker att det har funkat jätte bra, också studerande har varit nöjda. Alltså, jag tror nog att Glogster kunde passa också till vuxenutbildning.

    Jag började också tänka, att som portfolioposter kunde det fungera (när du frågade tipps på det), fast LiveBinder kanske ändå skulle vara bäst för det. Det är lätt och göra struktur med den.

    - Irmeli

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara kul att se de Glogstet som Vespa gruppen använder. Kan du visa dem nån gång så skulle vi kunna få egna ideer. Sanna frågade om e-portfolio. Många blandar mellan oss :)

    SvaraRadera